Wat is het probleem?
Het probleem waar bewoners tegenaan lopen kan als volgt worden omschreven.
Amsterdam is bijna de meest versteende stad van dit land. Tussen 2003 en 2016 zijn er 500 voetbalvelden aan groen verdwenen, tussen 2018 en 2023 nog eens 80. Zonder protesten en acties van groene verenigingen zou de afname groter zijn. Het groen in Amsterdam staat al decennia onder druk: er zijn geen afdwingbare normen voor groen en groenbeleid. Daardoor is groen veelal ondergeschikt aan de druk van projectontwikkelaars om Amsterdam verder te verdichten.
Maar vaak is het ook het College zelf dat groen wil opofferen om projecten te realiseren (Erotisch Centrum, De Meervaart, Lutkermeer).
Verdichten is logica van de markt
Verdichten wordt vaak nodig geacht omdat woningbouw en bedrijfsvestiging anders 'niet haalbaar' zouden zijn. Dit zonder dat projectontwikkelaars dit hoeven te onderbouwen aan de gemeente. Deze commerciële optimalisatie leidt tot maximale 'verstening'. Dit leidt tot een woonomgeving die voor mensen vervreemdend is. Uit meerdere onderzoeken blijkt groen een belangrijke voorwaarde voor fysieke- en mentale gezondheid. De vastgoedsector blijft de gewenste rendementen maken waarvoor bewoners de hoofdprijs (moeten) betalen (koop en huur). Zij -en de daaropvolgende bewoners- blijven achter in een kwalitatief tekortschietende leefomgeving.
Doelstellingen zijn cijfermatig niet uitvoerbaar
Het College wil binnen het oppervlak van de gemeentegrenzen 150.000 woningen bijbouwen inclusief bijbehorende voorzieningen als infrastructuur, scholen, winkels, groenvoorzieningen en bedrijven. De ruimte hiervoor is fysiek niet aanwezig. De cijfermatige analyse vindt u hier.
De gemeente schrijft in het Woningbouwplan 2022-2028 (blz. 26): "Verdichtingsmogelijkheden zoals de hoogte in gaan bij OV-knooppunten, bouwen op water en het flexibeler inzetten van referentienormen voor sport, groen en parkeren, worden daarin nader verkend." en: "Vanwege de verslechterde marktomstandigheden, is onderzocht of de gemeente tijdelijk maatregelen kan nemen, die bijdragen aan het op korte termijn op peil houden van de business cases van marktpartijen, particulieren, wooncoöperatieven en/of corporaties."
"In slechtere tijden moet de weg terug naar ‘gewoon goed’. Hierbij wordt gekeken naar:
- Optimaliseren van nieuwe plannen.
- Doorlichten van de bestaande portefeuille.
- Minder hoge eisen stellen. Hierbij gaat het ook om bijdragen aan maatschappelijke voorzieningen, sport en infrastructuur en groen buiten de plannen.
In dit kader zal ook onderzocht worden in hoeverre verdichting mogelijk is in projecten waar verdichting niet beperkt wordt door planologische of juridische regelgeving." (blz. 25).
College handelt mogelijk in strijd met Europese wetgeving
In de recent aangenomen natuur herstelwet van Europa staan duidelijke en gekwantificerde doelstellingen:
Artikel 8 Herstel van stedelijke ecosystemen
- De lidstaten zorgen ervoor dat er tegen 2030 in alle steden en kleinere steden en voorsteden geen nettoverlies van stedelijke groene ruimte en van stedelijke boomkroonbedekking is ten opzichte van 2021.
- De lidstaten zorgen voor een toename van de totale nationale oppervlakte stedelijke groene ruimte in steden en kleinere steden en voorsteden van ten minste 3 % van de totale oppervlakte van steden en kleinere steden en voorsteden in 2021 tegen 2040, en ten minste 5 % tegen 2050. Daarnaast zorgen de lidstaten voor:
a) een stedelijke boomkroonbedekking van ten minste 10 % in alle steden en kleinere steden en voorsteden tegen 2050; en
b) in alle steden en kleinere steden en voorsteden netto meer stedelijke groene ruimte die is geïntegreerd in bestaande en nieuwe gebouwen en infrastructuurontwikkelingen, onder andere in het kader van renovatie en vernieuwing.
Door geen concrete normen en doelstellingen te definiëren is er geen garantie dat het verslechteringsverbod gerespecteerd wordt. Met de ontwikkelplannen is verlies van groene ruimte niet te vermijden.
Druk op woningvoorraad en migratiebeleid
Amsterdam is een aantrekkelijke stad voor arbeids- en studiemigranten. Dit is de drijvende kracht achter de toename van het aantal inwoners, blijkt uit de cijfers van de gemeente. Mede door de fiscale bevoordeling van arbeidsmigranten(ex-pats), wat tot hogere prijzen leidt in zowel de huur- als koopmarkt. Amsterdam wordt zo steeds meer een cosmopolitische stad als gevolg van het gevoerde beleid. De voorgenomen groei van het aantal inwoners (met 250.000 inwoners in 2050) is een gevolg daarvan. Gezien de bevolkingsdichtheid van 4.880 mensen per vierkante kilometer is Amsterdam relatief drukbevolkt. Dit zal verder toenemen.
Adviezen Rekenkamer niet opgevolgd
De Rekenkamer deed duidelijk adviezen om normen te stellen en zo de intenties van beleidskaders zo concreet te maken. Dat is niet gebeurd. Lees hier de belangrijke passages.
Het gebrek aan richtlijnen en kaders wordt door gemeenteambtenaren zelf ook geconstateerd:
"Een ander knelpunt dat veel genoemd werd, is dat aandacht voor groen niet vanzelfsprekend is. Vaak werden dan ruimtelijke ontwikkelingen genoemd. Wél werd daarbij veelal opgemerkt dat er in de afgelopen jaren een kentering zichtbaar is: groen krijgt daardoor vaker de aandacht die het volgens de door ons gesproken ambtenaren verdient. Maar het blijft toch in hun ogen te vaak voorkomen dat het belang van groen strijdig is met andere belangen en dan het onderspit delft." (blz. 166)
"Bij ruimtelijke ontwikkelingen spelen vaak verschillende belangen die in een beperkte ruimte en met een beperkt budget moeten worden gerealiseerd. Hoewel het belang van groen wel beter in beeld is, betekent dit nog niet dat bij de afweging tussen verschillende belangen het groen de aandacht krijgt die volgens onze gesprekspartners wenselijk is. Per ontwikkeling of project wordt deze afweging gemaakt en de uitkomsten verschillen dan ook telkens." (blz. 167)
klik hier voor meer achtergrond informatie
Voor aanvullingen of feedback kun je een bericht sturen naar referendumhgs@gmail.com.
Bronnen
Groen algemeen
- De Groene Stad Factsheets Algemeen 1 (pdf)
- De Groene Stad Factsheets Leren (pdf)
- De Groene Stad Factsheets Werken (pdf)
- De Groene Stad Factsheets Wonen (pdf)
- De Groene Stad Factsheets Zorg (pdf)
- PBL 2023 vier scenarios voor de inrichting van nederland in 2050 4832 (pdf)
- WENR Gemeentelijk Groen Monitoring Service (pdf)
Groenbeleid Amsterdam
- 2023 WUR De Symbiotische stad (pdf)
- 20230317 Persbericht Buurtvisie Het Groene Veld (pdf)
- 20230320 Rigoureus vergroenen de feiten (pdf)
- 20230322 Buurtvisie HGV (pdf)
- 20230322 Zoekgebied wind en locatie warmtecentrale (pdf)
- 20240616 Beleidskader HGS tot aan Marieke (pdf)
- 20240616 Meest recente Beleidskader HGS (pdf)
- 20240616 Nog geldende in de structuurvisie opgenomen beleidskader HGS Structuurvisie 2040 (pdf)
- Amsterdam 2011 Structuurvisie Amsterdam 2040 (pdf)
- Amsterdam 2016 Koers 2025 ruimte voor de stad versie april 20161 (pdf)
- Amsterdam 2017 Woningbouwplan 2018 2025 web (pdf)
- Amsterdam 2017 Woonagenda 2025 juli 2017 (pdf)
- Amsterdam 2020 Groenvisie 2020 2050 (pdf)
- Amsterdam 2020 Strategisch Huisvestingsplan Bovenwijks Groen (pdf)
- Amsterdam 2021 Handboek groen standaard voor het Amsterdamse straatbeeld Puccinimethode (pdf)
- Amsterdam 2021 Klimaatadaptatie (pdf)
- Amsterdam 2022 Omgevingsvisie Amsterdam 2050 Lage resolutie (pdf)
- Amsterdam 2022 Aanpak voor ontwikkeling amsterdamse volkstuinparken (pdf)
- Amsterdam 2022 Woningbouwplan 2022 2028 (pdf)
- Amsterdam 2023 Concept Beleidskader Hoofdgroenstructuur webversie incl amendementen (pdf)
- Greenwashing Amsterdam Sjoemelgroen (mp4)
- Handreiking Groen in en om de Stad (pdf)
- Rekenkamer Groen in de stad bestuurlijk rapport (pdf)
- Rekenkamer Groen in de stad onderzoeksrapport (pdf)
- Rigoureus vergroenen (pdf)
- Rotterdam gaat voor groen de groenagenda 2023 2026 (pdf)
- Tussenrapportage ruimte voor de stad presentatie bijlage 1 (pdf)
- Visie openbare ruimte 2025 (pdf)
- VVAB 2020 Inspraakreactie groenvisie (pdf)
- WEWI rapport waarde stadsgroen Amsterdam (pdf)
Foto's
doc \ tata \ handhaving \